fredag 21. oktober 2011

Gáđašvuohta - Del 3

Ja, nå er det altså tid for skattelister igjen. Skatteoppgjøret mitt kom i går, og det ble klart at jeg får litt penger tilbake på skatten. I dag ble pengene overført på konto og det føles herlig! Det er jo uventede penger jeg ikke har sendt faktura på, så jeg innrømmer gjerne at skatteoppgjøret har et visst spenningsnivå hvert år. "Får jeg tilbake på skatten eller ikke?" Og jeg fikk altså noen kroner tilbake, i år som i fjor.

Finfint, da vet du det. Det er nemlig ikke sikkert du hadde fått vite noe som helst om min økonomiske situasjon om jeg ikke hadde fortalt det selv, for det som er nytt i år er at man må skrive inn fødselsnummer og kode for å snoke i naboens inntekt og formue. Det er jo ikke sikkert at alle har disse tallene tilgjengelig akkurat når nysgjerrigheten banker på som verst. Før fikk man en avis i posten der hele bygda sto ramset opp, og man kunne fritt sjekke ut alle man ville uten noe om og men. Dette var ikke alltid så bra, for det kunne føre til mobbing på skolen på grunn av foreldrenes økonomiske situasjon.

Ávvir har en veldig bra artikkel om dette temaet i torsdagens utgave, der Sunniva Juhls er intervjuet. Som datter til formuetoppene i Kautokeino har hun opplevd å bli mobbet på grunn av foreldrenes formue, og episodene har satt sine spor. Nå er det hennes barn som opplever å få kjipe kommentarer fordi de er så "rike". Sunniva poengterer at skattelister viser ikke alltid realiteten. Hun var ikke rik som barn og hun er ikke rik i dag, millionformuen til familien er bare tall på papiret på grunn av galleriet og dets innhold, men det tenker ikke folk på, de bare tolker i vei i hytt og pine. Hun minner om at selvstendig næringsdrivende ofte kan ha dårligere råd enn folk som hver måned får en pen lønnsutbetaling på konto.

Dette er et utmerket eksempel på mekanismene som foregår i samfunnet vårt. Jeg har ingen som helst grunn til å betvile Sunnivas erfaringer, for sånn er det her i Kautokeino. Folk elsker å sladre og skvaldre og kakle om andre, og èn fjær blir til både høns og kråker og sjurer og egg som gribbene skal leve av. Og jeg kan nesten høre hvordan enkelte som leser Ávvir reagerer på artikkelen og får enda mer å skvaldre om...

Jeg syns Sunniva er tøff som snakker om dette i avisa. Det er så utrolig viktig å få stukket hull i denne byllen. Det hører ikke hjemme noen steder at unger skal drive og mobbe hverandre på grunn av skattelister, de vet vel knapt nok hva det er! Og jeg syns det er kjempebra at skatteetaten strammer inn på innsynet!

Gáđašvuohta har mange ansikter, men bare ett mål: Å trekke andre med seg ned i gjørma. Rart at folk, og spesielt foreldre, ikke jobber mer for å eliminere denne dårlige egenskapen. Greit at man kan synes både det ene og det andre om sine medborgere, hvem gjør vel ikke det, men trenger man å si det høyt, og trenger man virkelig å lære opp neste generasjon til det samme?


Mánná han lea ruovttu speajal...

4 kommentarer:

AngeliCaffarelli sa...

strålende skrevet! Som selvstendig næringsdrivende vet jeg hvor kjipt det er å "ha penger på bok" men ikke egentlig ha noen likevel. Fin blogg!

Velkommen til min,
http://angelicaffarelli.blogspot.com/

og til operakattenes ;)
http://opera-kattene.blogspot.com/

BeritOskal sa...

Tusen takk! Jeg har besøkt kattebloggen din og ledd meg halvt i hjel! Jeg elsker katter:)

Blondhild sa...

Det er flott at du tar opp dette tema. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har tenkt på denne saken selv. Hvorfor i all verden skal man ha rett til å snoke i annen manns inntekt? Ikke det at det gjør all verden om noen ser min, det er ikke det. Men det er skremmende hvordan enkelte greier å bruke disse opplysningene på en negativ måte. Som foreksempel at voksne folk snakker selv imellom om den som ikke tjener så godt...små gryter har også ører heter det og barn oppfatter, men har ikke kompetanse nok til å vite hva de skal med opplysningene de får fra tankeløse voksne. Derfor oppstår en mobbing som er skremmende!! For det er skremmende at barn skal mobbes på grunn av foreldrenes eventuelle lave inntekt. Ikke nok med at alt koster i dag, slik enkelte barn ikke får det som "de fleste" andre barn har, men de skal mobbes også. Jeg håper at mange foreldre leser ditt innlegg og tenker over hva som kommer ut av munnen deres, og revurderer egne holdninger. <3

BeritOskal sa...

Takk, det var veldig koselig sagt av deg! :) Og veldig sant det om mobbing.