lørdag 22. oktober 2011

Vinsmakekveld

Hei. Nå tror jeg det er greit med en liten pause fra heavy stuff og heller fokusere på litt koseligere ting i stedet. I dag skal jeg nemlig på vinsmakekveld og jeg gleder meg stort! Jeg skal lære om forskjellige viner og smaker og hva som passer til ulike typer mat. Iallefall tror jeg det er det jeg skal lære, blir jo spennende å se om kurset svarer til forventningene. Min tremenning Jan Tore Oskal, som er utdannet innen vinfeltet, skal kurse opp en gjeng viddefolk i vin- og matkultur sammen med Kautokeinos egen O' store gourmetchef Alfred Larsen, så det kan jo bli moro:)

Jeg har egentlig ikke peiling på vin, jeg lar stort sett designet bestemme, og siden jeg er så grønn på feltet tenkte at jeg at det er fint å blogge meg gjennom erfaringen for da vil jeg kanskje lære bedre.

Ok, da begynner vi: Jeg tror at vinsmakekveld innebærer 20 flasker vin linet opp på et bord, og deltakerne får utdelt hvert sitt rødvinsglass som vi skal passe på som gull under hele kurset. På det andre bordet er det masse mat. Kurslederen går rundt med hvit serviett over den ene armen, akkurat som en kelner, og skjenker litt vin i glassene våre mens han forteller avanserte ting om vin og druer, modningstid, geografiske områder og vinder i fra øst og vest. Så smaker vi, spytter ut i en diger metallbøtte, smaker en gang til og spytter ut. Iallefall ber han oss om å spytte, men noen hører ikke på og svelger bare rett ned mens de fniser. Så gjentar vi det hele 20 ganger inntil vi har kommet oss gjennom alle vinene. Innimellom smaker vi på litt forskjellig mat, og jeg blir fortvilet over meg selv for at jeg ikke klarer å skille mellom de forskjellige smakene av kanel, rosmarin, timian, einer, semiafrikanske druer og røkt sik. Til slutt er tunga og tennene mine så blå at jeg ikke tør verken å smile eller å se på folk lenger, og jeg lurer på hvordan i alle dager jeg skal kunne synge etterpå på den musikalske seansen som arrangeres senere på kvelden... (Note to self: Husk å ta med tannbørste!)

Nåvel, dette er mine antakelser om vinsmakekveld, basert på fordommer og ting jeg har sett på tv. Jeg aner faktisk ikke hva jeg har begitt meg utpå nå, men jeg gleder meg masse iallefall! Jeg har alltid hatt lyst å lære meg mer om viner, og jeg syns det er kjempegøy at Jan Tore ville komme til Kautokeino for å kurse oss opp! Takk også til Inger Johanne for initiativet!

Jeg kommer tilbake i morgen etter kurset med svar på alle mine dumme antakelser, og forhåpentligvis med mengder av ny kunnskap!! Vin kan jo være ren kunst! Cheers! :))

2 kommentarer:

Anonym sa...

det blir spennende:) jeg skal også på det kurset og jeg aner faktisk ikke hva jeg går til. spytte ut vin? hm..

og etter kurset blir det flott levende musikk:)

ama

BeritOskal sa...

Spytte ja... hehe. Kanskje du er en av de som fniser:)