søndag 30. oktober 2011

De viktige ting i livet

I kveld har jeg vært på trivelig bursdagsselskap hos min kjære kusine Kristine, der jeg traff mange koselig folk, både bekjente, venner og familie. I følge søsteren min som leser horoskop (hvor ofte hun gjør det og hvor mye hun tror på det får være en annen sak), skal jeg visstnok bruke mer tid på mine nærmeste i kommende horoskopsperiode. Det høres bra ut. Venner og familie er virkelig blant de viktige tingene i livet for meg, og det håper jeg at jeg alltid vil prioritere - selv om det går litt over støvleskaftene av og til med jobb og prosjekter...

Les denne historien du også, den er tankevekkende:

Syltetøyglasset og to kopper kaffe
Når tingene i ditt liv virker nesten uoverkommelige; når 24 timer pr. døgn ikke er nok, så husk syltetøyglasset og kaffen!

En dansk professor sto foran sine filosofistudenter med noen ting foran seg. Da timen begynte, tok han, uten å si et ord, frem et meget stort og tomt syltetøyglass og begynte å fylle det med golfballer. Da han hadde gjort det, spurte han klassen om glasset var fullt, og de var enige om at det var det.

Så tok professoren en kasse med småstein fram, og begynte å helle dem ned i glasset. Han ristet glasset lett, så småsteinene fordelte seg imellom golfballene. Deretter spurte han igjen studentene om glasset var fullt, og det mente klassen at det var.

Deretter tok professoren en kasse med sand fram og begynte å helle den opp i glasset. Sanden fylte naturligvis det resterende hulrommet i glasset. Igjen spurte han om det var fullt. Klassen svarte enstemmig ja.

Til slutt tok professoren to kopper kaffe og helte dem begge ned i glasset. Hulrommet som var mellom sandkornene, ble nå effektivt fylt. Studentene lo.

"Nåvel", sa professoren, da latteren var stilnet av. "Hvis dere nå forestiller dere, at dette glasset representerer deres liv. Golfballene er de viktige ting i livet - deres familie, kjærester, barn, helse, venner og yndlingspasjoner - de ting som, selv om alle andre ting gikk tapt, og bare disse tingene var tilbake, likevel ville gjøre deres liv fullkomment. Småsteinene er de andre tingene, som betyr noe - sånn som jobb, hus, bil osv.... sanden er alle de andre småting".

Professoren fortsatte: "Hvis dere putter sanden ned i glasset først, er det ikke plass til verken småsteinene eller golfballene. Det samme gjelder i livet. Hvis dere bruker all deres energi og tid på de små ubetydelige tingene, får dere aldri plass til det som er viktig for dere.

Vær oppmerksom på de ting, som er avgjørende for deres lykke. Lek med barna. Pass på helsen! Invitér deres partner på middag. Opplev kultur eller sport, ta en runde til på golfbanen eller gjør noe bra for samfunnet.

Det vil alltid være tid til å gjøre huset rent og ordne avløpene. Ta dere av golfballene først - de ting som virkelig betyr noe. Få styr på det dere vil prioritere - resten er bare sand."

En av studentene rakte hånden i været og spurte hva kaffen representerte. Professoren smilte: "Jeg er glad for at du spør. Det er bare for å vise, at uansett hvor fullstappet ditt liv synes å være, så er det alltid plass til et par kopper kaffe sammen med en venn!"

2 kommentarer:

stine sa...

Hei Berit!
vil bare rose deg for disse fantastiske historiene du presenterer på din blogg. Virkelig til ettertanke.

kom tilfeldigvis innom bloggen via Jordmorboka, og det er jeg glad for:) Gleder meg til å følge deg videre:)
vennlig hilsen Stine Grøholdt

BeritOskal sa...

Tusen takk, det var hyggelige ord!