tirsdag 18. oktober 2011

Gammel?

I disse dager fyller Kautokeinos Grand Ol' Lady og en av pionèrene innen samisk skole, Edel Hætta Eriksen, 90 år. Gratulerer med dagen! Ságat har en fin artikkel om dama, der hun blant annet sier: "Man skal aldri si at man er gammel. Det virker inn på psyken." Utrolig sant. Min far pleide også å si det samme, og han var aldri gammel i mine øyne selv om han sikkert var den eldste pappaen på hele skolen. Han var faktisk yngre til sinns enn de fleste andre foreldre og jeg hadde ingen problemer med å ta han med som reiseleder på klasseturen i 9. klasse selv om han var så å si pensjonist. Og turen ble uforglemmelig, og det samme ble han. Det er nå snart 3 år siden han døde og jeg savner ham fortsatt hver eneste dag.

Men nå skulle jo ikke dette innlegget handle om sorg og savn og sånne tunge ting, den skulle handle om alder. 20 år? 40 år? 60 år? 90 år? Enhver alder har sin sjarm. Man er på vidt forskjellige stadier i livet, det er forskjellige erfaringer, forskjellige liv og forskjellige tall, men det er fortsatt bare tall for meg. Alt avhenger av mennesket bak tallet. Man kan være gammel selv om man er ung, og ung selv om man er gammel, og nettopp derfor blir jeg også så veldig glad av å lese artikler om 90-åringer som ikke tenker på seg selv som gamle fordi det minner meg om at man aldri slutter å velge sitt eget liv. Man velger selv hvem man vil være, hele tiden. Slik du velger å se på deg selv, slik vil også andre etterhvert begynne å se deg. Vil du at andre skal tenke på deg som gammel eller ung, dum eller dyktig, stygg eller pen, feit eller fin? Da vet du hva du må gjøre!

Foto: BP / Barcroft Medi. Yoga instructer old teacher Bette Calman pose exercise

5 kommentarer:

Anonym sa...

Velkommen tilbake, har savnet bloggen din veldig :) Du spør, jeg svarer; jeg vil at du skal tenke på meg som ung og pen, for evig:) Man er ikke eldre enn man føler seg, og jeg leste nylig i et blad at for de fleste stopper denne følelsen i 20-årene, dvs. at det er den forestillingen man har av seg selv resten av livet, i hodet vel å merke :) ka

BeritOskal sa...

Joda, men noen refererer likevel til seg selv som gammel selv om man kanskje ikke føler seg eldre enn 20 år i hodet (og selv om man kanskje faktisk ikke ER eldre enn 30-40-50), og gjør man det ofte nok vil man til slutt begynne å føle seg eldre, og ikke minst vil andre begynne å tenke at "jo, hun er jo faktisk ganske gammel"... Alder er hva en selv gjør den til!

Aili sa...

Her lærte jeg mye...bruker ofte å si at jeg er gammel. Det skal jeg slutte med..omgående! :)

BeritOskal sa...

Så bra, Aili! :)

Anonym sa...

Synd at her ikke finnes en "liker"-knapp, for da hadde jeg trykket den omgående, Aili :) Nešda, vi er da ikke gamle.