søndag 23. oktober 2011

Vinsmakekveld - konklusjon!

Ja, nå har jeg vært på vinsmakekveld og må si at det var en utrolig artig opplevelse! Jan Tore Oskal presenterte 6 forskjellige rødvinssorter som vi skulle smake på, både alene og med mat til, mens Alfred Larsen sto for tapasbitene.

Vi var rundt 30 deltakere. Jeg lærte at maten kan gjøre den store forskjellen på om vinen er god eller ikke. En av vinene syns jeg rett og slett var dårlig for seg selv, men med mat til ble opplevelsen helt annerledes. Jeg konkluderte også med at jeg likte de italienske vinene best, og de portugisiske og spanske vinene dårligst. Den argentinsk vinen vi smakte var også veldig bra. Jeg lærte at viner fra Argentina, Australia, Chile og andre "varme" land alltid har gode årganger fordi de alltid får modne bær, europeiske viner er mye mer avhengig av klimaet, og årgangene kan variere ganske mye. For eksempel er 2002-vinene dårlige, mens 2005 og 2009 er veldig gode.

Jeg lærte om forskjellige druer, men husker bare Cabarnet Sauvignon, Syrah og Barbera. Barbera er Italias vanligste drue og den vinen likte jeg også best av alle. Jeg lærte også at det er sunt å drikke inntil to glass vin pr dag for kvinner, tre for menn, men det hjelper ikke å spare alle glassene til en og samme kveld i helgene...! :)

Alt i alt var det veldig lærerikt, selv om jeg fortsatt ikke klarer å smake om det er kirsebær-, vanilje eller eikesmak som er dominerende eller om den lukter innestengt, kork eller tåfis eller hva det nå måtte være. Tennene ble heller ikke så altfor blå, og jeg hadde en kjempetrivelig kveld! Var også gøy å spille noen låter etterpå. Ser frem til neste vinsmakekveld, forhåpentlig til våren med hvitviner! :))

1 kommentar:

Anonym sa...

man soma lei fas lohkat du blogga!