mandag 26. april 2010

Ny uke, nye muligheter

På starten av en ny uke er det greit å se tilbake på uka som gikk før man retter blikket fremover. Jeg må på en måte gjøre meg ferdig med askehistorien før en ny blogguke kan starte, og vil samtidig benytte anledningen til å takke alle som har fulgt med på askereisen vår hjem fra London og kommet med koselige tilbakemeldinger.

Spesielt takk til min søster Inger-marie som satt pal foran nettet og hjalp oss med å finne alternativer, og som svarte på alle mine spørsmål om alt mulig rart til alle døgnets tider! Olu giitu, oabbá! Takk også til überfantastiske Kari Dølgaard som kom og hentet oss i Kiel med leiebil fra Gardermoen! For en fantastisk venn, wow!

Det har tatt litt tid å absorbere alle opplevelsene, og det føles nesten litt uvirkelig å tenke tilbake på alt det nå her jeg sitter i mitt trygge hjem. Det røynet litt på noen ganger, men maken til eventyrreise har jeg aldri vært med på tidligere! Jeg skulle jo fly fra London til Tromsø tidlig lørdags morgen i utgangspunktet, men endte i stedet opp med kø, kø, kø, undervannstog til Frankrike, enda mer kø, så lokaltog til Amsterdam via Antwerpen, sinnsyke folkemengder og frustrerte reisende, stappfulle hoteller, pirattaxi til Kiel etter harde forhandlinger med en pubservitør, hvor så en helt fantastisk venninne faktisk kom og hentet oss med leiebil fra Gardermoen!

Midt oppi det hele traff vi en svensk sykepleier fra Umeå som skulle hente beinmarg i London til en dødssyk pasient, men som istedet endte opp med å reise Europa rundt med et par tøvete samedamer. Beinmargen måtte hun fryse ned og ettersende med alternativ transport. Ikke helt greit, det der...

Det var en spennende uke på alle mulige måter, og vi møtte mange spennende mennesker og fikk høre mange spennende historier. Håper nesten at du også får oppleve noe lignende en gang:) Det var en absurd reise, men samtidig noe av det kuleste jeg har vært med på! Utrolig gøy hadde vi det på ferden vår, og her en knippe bilder jeg har lyst å dele med bloggleserne:

Røyking av vannpipe i Camden mens man venter på at askeskyen skal løse seg opp... (De skeptiske kan jeg opplyse om at vannpipe kun består av te og ingenting annet).


Lange køer på togstasjonene... Heldigvis reiste jeg sammen med en erfaren køsniker:)


Min kjære olmmái og trivelige reisefølge, Ann-Mari, danser og synger litt for dronningen utenfor Buckingham Palace. Det hører med til historien at akkurat i det jeg skal fortelle taxisjåføren hvor han skal kjøre, så ringer telefonen min og jeg svarer både taxisjåføren og telefonen samtidig med et høyt og tydelig "Buckingham Palace"... Det var en dame som skulle tilby meg jobboppdrag som ringte, jeg lurer virkelig på hva hun tenkte. Det ble ingen jobbavtale iallefall... :o

Captain Jack Sparrow utenfor en pub i Covent Garden. Vi ble bestekompiser så klart.


Mobilt TV-studio utenfor St. Pancras Station i London, togstasjonen der toget til Frankrike går. Det var mye folk og stor mediadekning.


Trekkspillmann i Amsterdam som underholdt de mange reisende i området. Han tjente nok noen slanter denne dagen, kan jeg tenke meg. Flink.


Tulipanåker i Nederland. Disse blomstene finnes visst i alle mulige farger!


Rasting på et stille hjørne utenfor togstasjonen i Lille i Frankrike. En del bagasje har man jo. Den lille røde boksen i forgrunnen er forøvrig boksen der vår svenske venninne skulle oppbevare beinmargen hun hadde reist for å hente.


Vår nye svenske sykepleiervenninne Åsa som vi traff på undervannstoget til Frankrike og som vi reiste sammen med helt frem til Kiel. Her står hun sammen med piratsjåføren vår.


Bilen som vi satt i fra Amsterdam til Kiel. 65 mil på nederlanske og tyske motorveier... Det er et stykke det. Sjåføren påsto at han bare hadde fått beskjed om å kjøre oss til Hamburg og krevde ekstra betaling for å kjøre oss de siste 10 milene til Kiel. Masse ekstra, selv om vi hadde avtalt Kiel med mellomleddet! Vi turte jo ikke å gjøre noe annet enn å betale. Han kunne jo ha kasta oss av...

En av veldig mange vindmøller.



Überfantastiske Kari wonderwoman og en glad Ann-Mari som har fått billett på båten mellom Hirtshals og Larvik.


Kari på båten. Tusen takk for at du hentet oss! Det skal ikke glemmes! Håper at jeg kan være til like stor hjelp for deg en gang du er i knipe, kjære venn.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så fin oppdatering du har fra eventyrreisen vår:)

ama

BeritOskal sa...

Eventyrreise ja, ikke sant:)

Anonym sa...

wow, for en reise :)



ka

BeritOskal sa...

Det skal være sikkert og visst! :)