søndag 14. mars 2010

Pi-dagen

14. mars i dag, og det betyr at vi feirer pi. Altså tegnet pi, den matematiske konstanten. Pi er 3,14 og 14. mars snudd om på internasjonalt vis blir jo 3/14. Altså pi-dagen. Les artikkel i VG.

Matematikk kan være ganske gøy når man begynner å forstå formler og tankegang. På videregående tok jeg matte kun det første året, men kanskje jeg burde ha tatt mer? Det er en fin måte å trimme hjernen på, å løse likninger og sånn. Og statistikk, det er gøy det :)

Jeg liker å lære, og koste meg med å oversette matematikk-bøkene fra norsk til nordsamisk for hele grunnskolen under forrige skolereform. Helt genialt, spør du meg, for da fikk jeg nemlig muligheten til å gå gjennom hele grunnskolepensumet i matematikk på nytt, og fikk frisket opp barnelærdommen litt. Nå er vi inne i en ny reform igjen og barna trenger nye bøker. Man lærer best på morsmålet, det er jo en kjensgjerning. Men inntil da; gratulerer med dagen, pi!

Ingen kommentarer: